keskiviikko 18. syyskuuta 2013

Hyvon yllä, Hyv'on olla

PÄIVÄN FAKTA:
Interlock -neulos on sileää ja kiinteä neulosta,
jonka oikealla ja nurjalla puolella on vain oikeita silmukoita. 
Interlock joustaa, mutta ei yhtä paljon kuin resorineulos.


Jotta ymmärtäisit innostuksemme kalsareista, on sinun tutustuttava aluksi suosikkimerkkimme Hyvonin maailmaan. Hyvon-Kudeneule Oy aloitti varsinaisen toimintansa 50-luvun alussa kahden interlock-koneen ja 25 työntekijän voimin. Hyvon-alusasut olivat suunnannäyttäjiä ja todellakin ensimmäisiä suomalaisia nauhattomia, napittomia ja tyköistuvia alusasuja. Värivalikoimassa tyydyttiin aluksi ja ajanmukaisesti vain valkoiseen ja beigeen. Myöhemmin Hyvon toi markkinoille juuri ne värilliset, tekokuituiset miesten alusvaatteet joita me riemulla muistamme.




Tunnettuun 70-luvun tyyliin, myös Hyvonin toimitusjohtajalla oli hyvät ja toimivat henkilökohtaiset suhteet Neuvostoliittoon. Tämän ansioista hyvonit tunnettiin ja niissä kuljettiin myös itärajan takana. Samoin henkilökohtaiset kontaktit auttoivat Hyvonin kuuluisan mainossloganin “Hyvon yllä, hyv'on olla” - syntyä. Mainoslauseen kehitti toimitusjohtaja Karjalaisen hyvä ystävä, mainostoimiston perustaja Matti Viherjuuri. Kuuluisa omalla alallaan hänkin.




Hyvon tunnettiin myös graafisesta ilmeestään. Veikeiden mainoskuvien taustalta löytyy tietenkin kukas muukaan kuin maineikas graafikko Erik Bruun. Bruunin Hyvon-aiheisia julisteita ja mainoskortteja Bruun Designin verkkokaupasta.


KUVALAINAUS Nordiska Style; Erik Bruun:
Great graphic design made in Finland
           

Kulta-ajan vaihduttua konkurssiin, siirtyi Hyvon -tuotemerkki ensin Finnwearin ja myöhemmin Nanson omistukseen. Aitoja vanhoja hyvoneita näyttäisi liikkuvan nettihuutokaupoissa silloin tällöin, mutta valitettavasti vain tylsän haaleissa valkoisen ja beigen sävyissä. Syvä huokaus.

Mutta ei hätää. TAIMi:n kalsariaarteista osa on siis juuri näitä aitoja ja oikeita hyvän mielen Hyvoneita. Askartelu alkakoon!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti